کیفیت ضامن ماندگاریست

*به قلم:صمد صمدی بیله سوار*

با کاهش قدرت خرید و حذف کالاهای تزیناتی از سبد خرید مردم بازار مصرف اجناس تزینی به خصوص بازار تولیدات صنایع دستی به سوی طبقه خاصی از جامعه می رود که درآمد بالاتر از متوسط دارند و این افراد بیشتر از قیمت کالا به دنبال کیفیت کالاهای خریداری شده می باشند،البته خریدار در نظر ندارد کیفیت را فدای قیمت نمایید.

از طرفی برای عرضه تولیدات صنایع دستی نیاز به تایید و اخذ نشان ملی  از سازمان استاندارد ایران ندارد و این دسته از تولیدات مشمول استاندارد های تشویقی هستن،این موضوع باعث شده که رقابت بین  کارگاهها از لحاظ کیفیت تولیدات کم رنگتر شده و کارگاهها فقط دنبال کاهش قیمت تولیدات خود باشند تا سود حاصله از فروش بیشتر شود،ولی غافل از اینکه در طولانی مدت علت از بین رفتن اعتماد مردم به برندهای فعال در تولید صنایع دستی می شود و این موضوع دلیل محکم بر کم رونق شدن این کارگاه ها می شود،

کیفیت یک عامل مهم و حیاتی در بقای کسب و کارها بوده و سازمان استاندارد های اختصاصی برای هر یک رشته های صنایع دستی انجام داده است،رشته های صنایع دستی شامل ۱۸ گروه با ۱۵۶رشته اصلی و ۱۴۳ زیر مجموعه *با احتساب فرش* که جمعآ ۲۹۹ رشته هستن،جدولی از استاندارد های مصوب رشته های صنایع دستی تهیه شده که به محضر شما معرفی میگردد.

این استانداردها راه را برای افزایش کیفیت تولیدات آسان کرده،استانداردهایی که برای انواع تولیدات صنایع دستی استان اردبیل تدوین شده که با علامت * در جدول نشان داده شدن،در کل افزایش کیفیت تولیدات صنایع دستی اعتماد مردم را به تولیدات افزایش داده و این موضوع باعث افزایش تولید و فروش می شود،عدم درجه بندی کارگاه هها از لحاظ کیفیت تولیدات دلیلی است برسوءاستفاده  این کارگاه های غیر استاندارد از عناوین جعلی نشان کیفیت برتر در گمراه کردن مشتریان هنگام خرید و در پی آن بی اعتمادی کامل خریداران واقعی به تولیدات صنایع دستی استان اردبیل و سوق دادن خریداران صنایع دستی به استان های دیگر می شود

امید است فعالان صنایع دستی با همکاری تنگ تنگ با سازمان استاندارد و اداره کل میراث فرهنگی بتوانند رتبه کیفی تولیدات استان را در کشور بالا برده و استان اردبیل را در کشور به عنوان قطب تولیدات صنایع دستی معرفی و مطرح نمایند.

پارچه های ابریشم طبیعی جاجیم های دستباف ویژگی های نخ پنبه ای در تار فرش روش اندازه گیری فرش دست بافت
روش بسته بندی فرش دست بافت روش تعیین تعداد گره فرش ویژگی های نخ پنبه ای ویژگی های گلیم دست بافت
ویطگی های دار و ابزار فرش ویژگی  پشم مورد مصرف فرش ویژگی خامه  استفاده فرش پشمی هنر خاتم سازی
قلمزنی هنر میناکاری سوزندوزی بلوچ خامه دوزی سیستان
قالی سیستان سکه دوزی بلوچ نازک کاری چوب برک بافی
کاشی معرق و هفت رنگ فیروزه کوبی پاپیه ماشه هنر سوخت چوب
صنایع دستی دریایی رشتی دوزی احرامی بافی کپوبافی
مینای طلا و نقره زیورآلات ترکمن گلیم کردستان ابریشم بافی گلستان
حوله بافی سنتی مواد اولیه سوزندوزی ابریشمی پن بافی موج بافی
تعیین انواع گره فرش دست بافت گبه گیوه کرمانشاه موج بافی
گلیم نقش برجسته ایلام چیپ بافی ایلام سیاه چادر ایلام پن بافی
پلاس بافی گلستان *گلیم اردبیل *ورنی اردبیل *سراجی سنتی اردبیل
مرواربافی زیره پارچه ای گیوه ساز سنتی(تنبور) ساز سنتی(تبنور)
احرامی بافی کپوبافی مینای صبی خوزستان سفال کلپورگان
گلیم سیستان و بلوچستان حصیر سیستان حصیر بلوچستان نخ خاب ابریشمی
خاتم سفال لالجین بافته های داری چوغا سراندازبافی بختیاری
رنگرزی سنتی ارغوان بافی گلیم الموت خراطی چوب
معرق چوب سرمه دوزی چاقوسازی کرند غرب سفره کردی خراسان
گیوه خراسان شمالی نمدمالی ایلام قیچک بلوچستان حصیر سیستان
حصیر بلوچستان خامه دوزی سیستان سکه دوزی بلوچ سوزندوزی بلوچ
چادر شب فیروزه جاجیمچه رشته دوزی
ملیله کاری نقاشی گل و مرغ نواربافی کتول نگارگری ایرانی
مرمت قالی نقاشی قهوه خانه ای جوک کاری آلاچیق ترکمن
تذهیب ایرانی مشبک کاری چوب پلیواردوزی آینه کاری
سازهای سنتی قیچک گلیم سیستان و بلوچستان قفل سازی سنتی حکاکی روی فلز
بوریا بافی خوزستان ابریشم بافی ورشو بروجرد عبابافی خوزستان
وریس بافی سفالگری گیلان پته کرمان هنر قلمکاری
پته دوزی صنایع دستی فیروزه حرمی بافی شیشه گری فوتی
گلیم هرسین ارغوان بافی گلیچ بافی نقاشی رولعابی سفال
مشبک فلز رودوزی های فراق پته دوزی قلم زنی روی فلزات
مصنوعات مسی دست ساز زیورالات ترکمن دوتارترکمن دیزی سنگی
فیروزه ای ترتش خورده تراش روی شیشه نقاشی پشت شیشه شیشه گری با حرارت مسقتیم
هم جوش شیشه مینا کاری روی شیشه لایه چینی چوب صحافی سنتی
ابریشم دوزی چاروق دوزی خرمهره فیروزه ای زیلوی میبد
کاشی های سنتی ایرانی برای استفاده در کاشی کاری معرق،معلق،هفت رنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X